2012-03-08

Kony...

Jag har inte sett filmen, det behöver jag inte för det står om den överallt så jag vet vad syftet med den är osv. En väns pappa ar jobbat mycket i Afrika. Detta säger han:
"Skänka pengar till Ugandas militärmakt? Nej. Det är obegripligt att de inte lyckats fånga in Kony för länge sen. När vi gjorde en dokumentär om hans barnsoldater för sju år sedan så var det många som menade att den Ugandiska militären egentligen inte ville få slut på kriget eftersom de både tjänade pengar och vann politiskt på konflikten. Dessutom undrar jag om inte Kony tycker det är jävligt coolt att bli världskändis"



Jag får lita på honom för personligen har jag inte varit där, jag är inte militär eller fredsmäklare, så jag litar på Lars Johansson och tänker INTE retweeta eller dela på fb. Jag är INTE för att skänka pengar till en sådan militär, däremot är det bra att så många nu är uppmärksammade och medvetna om Kony och vad han gör, jag hoppas att vi kan hitta andra vägar att gå och att någon kan komma på en annan lösning (fram till den dagen jag jobbar för FN och löser det) som inte innebär att skänka pengar till Ugandas militär.

Denna kan man läsa: http://nojesguiden.se/blogg/amat-levin/om-stopkony-och-retweetandet

4 kommentarer:

  1. Haha Lars Johansson kan man lita på! Gud vilken hets de vart om detta asså! Helt sjukt, över 20miljoner människor som kollat på filmen. Det är ju bra iförsig, han är ju brutal den där Kony. Jag hade liksom aldrig hört talas om honom eller LRA förut så på så sätt är det ju bra. Att folk blir medvetna. Men dumt att man nöjer sig med att bara titta på filmen och tro att man har koll och gör något bra, när man bara hört en sida av det.. och den är så fuuul för den spelar verkligen på känslor, man blir berörd när man ser den, men man får egentligen INGEN information om situationen i Uganda. Haha fin uppsats du fick här bland kommentarerna, men de gillar du!

    SvaraRadera
  2. Håller med! Tycker man ska läsa på mer om ämnet och kanske vara där själv för att förstå hur det är och vad som fungerar. Ett tips, se machine gun preacher. En hollywood film men om exakt samma situation baserad på en verklig livshändelse. Det handlar om en amerikansk man som åker till Uganda för att hjälpa till. Slutar med att han öppnar upp ett barnhem och lägger ner hela sin själ på att rädda alla barnen som blir utsatta och försöker förhindra detta

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. att göra honom till världskändis vet jag inte om han gillar för TROR han inte vill att hela världen ska veta vad han sysslar med..... men kan hålla med om att vi som bara sett filmen inte kan vara säkra på vad som händer där MEN jag har flera kompisar födda i uganda som fruktat honom ända sen dom va bebisar för han kunde plötsligt som sagt bara kidnappa barn så att situationen är sann vet vi och jag tycker folk ska uppmärksammas och veta vem han är och vad som pågår. Även om vi inte vet vad vi ska göra så kan vi tänka på dom, jag tror att en tanke kan hjälpa även om det låter litet och fjuttigt. På så sätt skickar man positiv energi (blev lite spirituellt här nu) och om vi är många, tex 20 miljoner som gör det så känner barnen det!!!! SEN hoppas jag att den här amerikanska mannen som har gjort filmen fortsätter och lyckas med det han gör för han verkar sjukt driven! de gillar vi !! :D

    SvaraRadera